۱۴۰۴ خرداد ۲۹, پنجشنبه

من از جنگ میترسم

 


من از جنگ می ترسم چون جنگ سواد ندارد؛

چون شناسنامهٔ آدم ها را نمی خواند، 

دفتر مشق بچه ها را نمی خواند،

قبالهٔ ازدواج نو عروسان را نمی خواند. مدرک دانشگاهی تحصیل‌ کردگان را نمی خواند. 

من از جنگ می‌ترسم چون جنگ کور است؛ 

جوانی پسران را نمی بیند، 

زیبایی دخترکان را نمی بیند،

 فردای کودکان را نمی بیند،

 آرزوهای انسان را نمی بیند، 

رؤیاها و دلتنگی‌ها و حسرت‌ها را نمی‌بیند. 

من از جنگ می‌ترسم چون جنگ ادب ندارد؛ 

پایش را می‌گذارد روی خانه ها، 

روی آدم‌ها، 

روی قلب‌ها و عشق‌ها و تمناها. 

روی تأسیسات اقتصادی که با سال ها خون دل  ساخته شده‌اند. 

من از جنگ می‌ترسم چون آشنا و غریب سرش نمی‌شود؛ 

خوب و بد سرش نمی‌شود. 

دیندار و بی‌دین نمیشناسد، 

پیر و جوان نمی شناسد، 

باسواد و بی‌سواد نمی شناسد، 

فقیر و غنی نمی شناسد، 

تر و خشک را نمی‌شناسد، 

پایش به هر جا که برسد همه را می‌سوزاند. 

من از جنگ می‌ترسم چون هر لباسی که بپوشد؛

هر نقابی که بزند، 

هر شعاری که بدهد، 

باز هم جنگ است و جنگ را از هر طرف که بنویسی گنج نخواهد شد، 

رنج خواهد شد. 

من از جنگ می‌ترسم چون جنگ از همه انتقام می‌گیرد، 

از همه.

حالا فهمیدم که از جنگ نمیترسم من از دست دادن ها میترسم و جنگ یعنی از دست دادن ها.

۱۴۰۴ خرداد ۱۶, جمعه

۳۰ سال بعد از «ارتحال»؛ «بیت امام» چقدر خرج روی دست بودجه می‌گذارد

 

سی سال از درگذشت آیت‌الله خمینی می‌گذرد. اما هنوز سازمان منتسب به رهبر پیشین ایران به عنوان یک تشکیلات نیمه دولتی مشغول به فعالیت است.حساب و کتاب دخل و خرج این سازمان به طور دقیق مشخص نیست و هیچ گزارش رسمی و معتبری درباره درآمدها و مخارج بیت آیت‌الله خمینی وجود ندارد. معلوم نیست این چند نفر کارمند رسمی و حقوق‌بگیر در این تشکیلات مشغول فعالیتند. هزینه‌های ساخت و ساز و البته نگهداری آرامگاه رهبر سابق ایران چقدر است و از کجا تامین می‌شود. هزینه و درآمدهای سازمان انتشاراتی زیر نظر بیت آیت‌الله خمینی چقدر است و از کجا تامین می‌شود، کارکرد و ورودی و خروجی سازمان پژوهشی زیر نظر بیت چیست و... اما آنچه مشخص است، طی سال‌های گذشته در بودجه‌های سالانه ردیف‌های ثابت و اختصاصی به بیت آیت‌الله خمینی در نظر گرفته شده و می‌شود.

در بودجه سال ۱۳۹۸، مجموع اعتبارات مربوط به موسسات و  نهادهای زیر نظر بیت‌ آیت‌الله خمینی به حدود ۶۰ میلیارد تومان می‌رسد. از این میان ۲۶ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان به موسسه نشر و تنظیم آثار امام اختصاص دارد. ۲۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان به حرم امام می‌رسد و سهم پژوهشکده امام خمینی ۸میلیارد و ۵۱۰ میلیون تومان است.در بودجه سال ۹۷، مجموع اعتبارات بیت آیت‌الله خمینی ۷۱ میلیارد و ۳۴۲ میلیون تومان بوده است. ۳۲ میلیارد و ۳۹۹ میلیون تومان برای موسسه تنظیم و نشر آثار امام، ۲۸ میلیارد تومان برای حرم و ۱۰ میلیارد و ۹۴۴ میلیون تومان برای پژوهشکده امام خمینی در نظر گرفته شده است.در بودجه سال ۹۶، مجموع اعتبارات در اختیار بیت رهبر سابق ایران ۷۶ میلیارد و ۹۸۹ میلیون تومان و در بودجه سال ۹۵ هم ۵۹ میلیارد ۵۳۷ میلیون تومان بوده است.با این حساب تنها طی چهار سال اخیر، بیت آیت‌الله خمینی چیزی در حدود ۲۰۸ میلیارد تومان خرج روی دست بودجه عمومی کشور گذاشته است.اما این بودجه برای چه کارهایی در نظر گرفته شده است؟ در صفحات ۲۲۸، ۲۲۹ و ۲۳۱ جلد اول پیوست چهارم کتاب بودجه سال ۱۳۹۸ و همین‌طور صفحات ۲۰۲، ۲۰۳ و ۲۱۳ و پیوست اول اطلاعات بیشتری در این باره وجود دارد.

ریز بودجه موسسه تنظیم و نشر آثار امام: از مجموع ۲۶ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان بودجه موسسه تنظیم و نشر، ۶ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان بودجه عمرانی و ۲۰ میلیارد تومان بودجه جاری است.از مجموع ۶.۲ میلیارد تومان بودجه عمرانی ۴۳۰ میلیون تومان به ساماندهی و تملک مجموعه فرهنگی بیت امام در قم و مابقی برای تامین و تعمیر تجهیزات و ماشین‌آلات اختصاص دارد.

۲۰ میلیارد بودجه جاری هم در ۹ قسمت زیر تقسیم و تعریف شده است: ۸۲۳ میلیون تومان برای اهدا کتاب به پژوهشگران و اندیشمندان داخلی و خارجی و کتابخانه‌هاي عمومی و مراکز علمی، فرهنگی و هنري، ۲ میلیارد و ۵۷ میلیون تومان، برای برگزاري و حمایت از همایش‌هاي علمی،فرهنگی و هنري در حوزه اندیشه‌هاي امام، یک میلیارد و ۸۷۷ میلیون تومان، برای تدوین و انتشار ماهنامه،فصلنامه، هفته‌نامه و گاهنامه علمی، ترویجی و فرهنگی مرتبط با اندیشه‌هاي امام، ۵۴۹ میلیون تومان، برای حمایت از فعالیت‌هاي فرهنگی و هنري مرتبط با اندیشه‌هاي امام خمینی، یک میلیارد و ۶۹۱ میلیون تومان، برای حمایت از چاپ دانشنامه امام خمینی، ۳ میلیارد و ۸۲۴ میلیون تومان، برای حمایت از سایت پرتال امام خمینی به چهار زبان فارسی، عربی، انگلیسی و فرانسه، ۳ میلیارد و ۷۶۰ میلیون تومان، برای حمایت و برگزاري مراسم چهارده خرداد در حرم امام، ۴ میلیارد و ۴۱۹ میلیون تومان، برای شناسایی و خرید منابع نوشتاري، تصويري، صوتی و آثار موضوعی برای تکمیل آرشیو و تجهیز موزه آثار امام و یک میلیارد تومان برای حفظ و نگهداري اماکن منتسب به امام.

ریز بودجه حرم آیت‌الله خمینی:از مجموع ۲۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان بودجه حرم امام، ۱۰ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان اعتبارات عمرانی و ۱۴ میلیارد تومان به اعتبارات جاری اختصاص دارد.بودجه عمرانی تحت عنوان تکمیل مجموعه فرهنگی آستان مقدس امام» تعریف شده است. پروژه‌ای که از سال ۱۳۸۷ آغاز شده و آن طور که در بودجه نوشته شده در سال ۱۴۰۰ تمام می‌شود. تا پایان سال ۱۳۹۶ بیش از ۲۲۵ میلیارد تومان از بودجه عمومی به این پروژه اختصاص داده شده است.

بودجه هم در سه بخش زیر تقسیم شده است:  ۶میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان، برای اداره امور حرم و ارائه خدمات به زائران ۷ میلیارد تومان، برای برگزاري مراسم سالگرد ارتحال امام و یادگار ایشان و۵۰۰ میلیون تومان، برای برگزاري مراسم ملی و مذهبی، اعیاد و مناسبت هاي مرتبط.

نکته:تا اینجای کار دوردیف جداگانه یکی زیرمجموعه موسسه تنظیم و نشر و دیگری زیر مجموعه ردیف حرم امام برای برگزاری مراسم ارتحال یا چهارده خرداد پیش‌بینی شده است.با جمع هر دو ردیف می‌توان گفت در منابع بودجه عمومی مراسم سالگرد درگذشت رهبر پیشین ایران امسال حدود ۱۰ میلیارد و ۷۶۰ میلیون تومان هزینه روی دست منابع بودجه عمومی می‌گذارد.

ریز بودجه پژوهشکده امام خمینی: از مجموع ۸ میلیارد و ۵۱۰ میلیون تومان بودجه پژوهشکده امام خمینی، ۱۱۰ میلیون تومان اعتبارات عمرانی با عنوان تامین و تعمیر تجهیزات و ماشین‌آلات و ۸ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان بودجه حاری است که در چهار بخش زیر تعریف و تقسیم شده است:‌

۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان، برای انجام پژوهش‌هاي کاربردی،یک میلیارد و ۱۹۱ میلیون تومان، برای تربیت پژوهشگر دکتری، ۲ میلیارد و ۳۰۹ میلیون تومان، برای تربیت پژوهشگر کارشناسی ارشد

و یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان، برای شناسایی آثار پژوهشی برتر درحوزه مطالعاتی امام‌.بر اساس اطلاعات موجود در سایت رسمی پژوهشكده امام، این موسسه در سال ۱۳۷۵ با هدف پژوهش در جوانب مختلف حيات و انديشه امام و معرفی ديدگاه‌های ايشان و انقلاب اسلامی ايران در مجامع علمي داخل و خارج از كشور و همچنين تربيت محقق در اين زمينه آغاز به كار كرده است.بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی موسسه عالی پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی، در سال تحصیلی ۹۶-۱۳۹۵، ۱۷۵ دانشجو ۱۲۵ دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد و ۵۰ دانشجو در مقطع دکترای تخصصی PhD در این موسسه مشغول تحصیل بوده‌اند.در مقام مقایسه بودجه پژوهشکده امام خمینی، تقریبا برابر بودجه پژوهشکده محیط زیست، حدود ۵۰۰ میلیون تومان بیشتر از بودجه پژوهشکده اقتصاد و حدود ۳.۵ برابر بودجه پژوهشکده سوانح طبیعی در سال ۹۸ است.

منبع: سایت ایران‌بودجه

امیرپالوانه

۱۴۰۴ خرداد ۱۵, پنجشنبه

دلایل و انگیزه‌های اعتصاب کامیون‌داران

 

با گذشت هفده روز از اعتصاب کامیونداران اینک رسانه‌های رسمی ایران هم علنی به آن پرداخته‌اند و به نظر می‌رسد که این اعتصاب هنوز در مرحله نمادین خود است. چه اعتصاب کنندگان تمایل دارند تا با نشان دادن مشکلات و اعتراض خود راهی را برای گفت‌وگو با مقامات یافته و راهکاری مدیریتی را برای حل مشکلات پیدا کنند. آنچه رسما از رسانه‌ها رسمی و غیر رسمی بر می‌آید این است که اعتصاب کنندگان بر این باورند که بهای لوازم یدکی و خدماتی را که از بازار می‌خرند، بر اساس نرخ بازار و همگام با تورم افزایش یافته اما بهای خدمات حمل و نقلی که آنها تولید می‌کنند، افزایش نیافته است.همین امر به عدم تعادل اقتصادی و زیان واحدهای اقتصادیشان انجامیده است. اما مشکل واقعی واحدهای حمل و نقل این اعتصاب کنندگان چیست؟ نکته پنهانی نیست که دولت تلاش می‌کند تا با جلوگیری از افزایش قیمت خدمات حمل و نقل، مانع افزایش تورم شده و اصلی ترین دستاوردش یعنی نرخ عمومی پایین تورم را حفظ کند. چنین امری یعنی برد دولت به زیان کامیون داران.

برخی ویژگی‌های صنعت کامیون داران و پیامدهای اعتصاب:

کامیونداری- یا صنعت حمل و نقل جاده ای- زیر شاخه رشته حمل و نقل است. فعالین این رشته- بخصوص با شرایط ویژه ایران- با ریسک‌های و خطرهای گوناگونی سروکار دارند و بخش عمده این شاخه از حمل و نقل از واحدهای کوچکی تشکیل شده که راننده همزمان مالک واحده اقتصادی است.هر چند بهای خدماتی که این بخش تولید می‌کند- یعنی قیمت حمل و نقل- تحت نظارت دولت و نهادهای نظارتی است اما قیمت کالاها و خدماتی که دسترسی به آن شرط بقای این واحدهاست عملا با نرخ بازار تهیه می‌شود. قیمت این کالاها و خدمات مورد نیاز این وحدهای اقتصادی اخیرا با افزایش قیمت دلار به شدت بالا رفته است.چه قیمت بخش گسترده‌ای از خدمات –مانند تعمیرات- یا یدکی با کیفت وارداتی با نرخ دلار در بازار آزاد تعین می‌شود.بدین ترتیب بقای واحدهای اقتصادی این کامیونداران به خطر افتاده است.اما مشکل تنها این نیست. پاسخگو نبودن مقامات و ناکارآمدی دیوان‌سالاری دولتی موجب شده که اعتراض‌های جزئی پیشین کامیون داران به جایی نرسد و اینک خود را به شکل بزرگ‌تری نشان دهد.اعتصاب در صنعت حمل و نقل جاده ای و کامیون داری به گونه‌ای که پیامدهای آن فورا قابل مشاهده است. افزون بر این صنعت با رشته‌های اقتصادی و صنعتی گره خورده است.بنابراین در صورتی که این بخش از صنعت حمل و نقل با اعتصاب فراگیر فلج شود روی صنایع دیگری که مستقیم و غیر مستقیم به آن پیوند خورده تاثیر گذاشته آنها را نیز فلج خواهد کرد و این امر بخصوص در صنایعی که با عرضه خوار و بار، سوخت و خدمات سروکار دارند بیشتر قابل مشاهده است.

آیا دولت می‌تواند در کوتاه مدت مشکل کامیونداران را حل کند؟

دولت برای حل اعتصاب کامیون داران دارای گزینه‌های محدودی است. دولت می‌تواند نرخ شناور و بازار کرایه و بهای حمل نقل جاده‌ای را بپذیرد و در ا ین صورت گرانی انباشته و پنهان این بخش به شکل زنجیره‌ای به قیمت سایر کالاها و خدمات دیگر سرایت کرده و آنها را نیز گران خواهد نمود. بدین ترتیب مهم‌ترین دستاورد اقتصادی دولت یعنی آنچه «کاهش نرخ» تورم خوانده می‌شود مورد تهدید واقع خواهد شد.چه یکی از راه‌های دولت برای پایین نگهداشتن تورم کنترل بازار و پنهان کردن افزایش قیمت بوده است. راهکار دیگر اما این است که دولت لوازم یدکی، سوخت و سایر کالاها و خدمات مورد نیاز کامیون داران را به قیمت دولتی در اختیار آنها بگذارد.چنین امری نیز با اهداف دولت مبنی بر خصوصی سازی سازگاری ندارد و به معنای گسترش سیطره دولت بر بخشی خصوصی است. افزون بر این دولت مجال گسترده ای برای تهیه منابع لازم برای تامین این کالاها و خدمات یاد شده را اختیار ندارد. چه بودجه دولت از کسری رنج می‌برد.اما حتی اگر دولت با جابجا کردن منابع مالی از سایر بخش‌ها و اختصاص آنها به بخش صنعت کامیون داری، بطور ضربتی مسکنی برای بحران این صنعت تهیه کند، این راه حل پایدار نیست. چون شکاف میان قیمت خرید و قیمت فروش واحدهای اقتصادی از منظر ساختاری ناشی از دوگانگی و رانتی بودن اقتصاد ایران است. امری که ساختاری است و به سرعت قابل حل نیست.اما مشکل اقتصاد ایران و بطور خاص صنعت حمل و نقل جاده ای تنها اقتصادی نیست بلکه عوامل سیاسی نیز بر آن موثر است.

تنش‌های بین المللی و اعتصاب‌های صنفی:

به نظر می‌رسد اعتصاب کامیون داران که بر بستر نارضایتی از شرایط اقتصادی روئیده است بی ارتباط با تنش‌های بین المللی حاکمیت با جهان خارج نباشد. نکته پنهانی نیست که هر تنش خارجی ریسک‌های اقتصاد ایران را افزایش داده و این بر کاهش ارزش ریال در مقابل ارزهای معتبر بین المللی موثر خواهد. گرانی بیشتر لوازم یدکی، و خدمات بخش خدمات حمل و نقل از پیامدهای کاهش ارزش ریال و تحریم‌های احتمای خواهد بود. بنابراین- در صورتی که شرایط به شکل فعلی ادامه یابد- باید انتظار داشت که مشکلات کامیون داران بیشتر شود.

امیرپالوانه